Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2013

Ερωτηματολόγιο Αξιολόγησης Διεκδικητικής Συμπεριφοράς......!!!!!!!!

Αξιολογήστε τον εαυτό σας με τις ακόλουθες προτάσεις με βάση αυτά που σας αντιπροσωπεύουν περισσότερο.

1 = Ποτέ      2 = Κάποτε      3 = Συνήθως       4 = Πάντα

1. Είναι εύκολο για άλλους να με εκμεταλλευτούν.

2. Υπάρχουν μερικοί άνθρωποι γύρω μου που μου κάνουν αστεία και με υποτιμούν συχνά.

3. Διστάζω να εκφραστώ σε άλλους γιατί φοβούμαι ότι θα νομίσουν ότι είμαι εχθρικός απέναντι τους.

4. Οι άνθρωποι γύρω μου λένε ότι παρεξηγώ αυτά που μου λένε.

5. Όταν λέω μια πρόταση, ακούγεται λες και ρωτώ κάτι.

6. Βλέπω το πάτωμα ή σταυρώνω τα χέρια όταν μιλώ σε άλλους.

7. Αρχίζω τις προτάσεις μου με «Μπορεί να είμαι λανθασμένος αλλά…» ή «Μπορεί να είναι ηλίθια η ερώτηση μου αλλά…».

8. Μιλώ πολύ και δίνω πολλές πληροφορίες όταν εξηγώ κάτι.

9. Μειώνω και αποφεύγω κοπλιμέντα που μου δίνονται.

10. Αποφεύγω να δείχνω δυσανασχέτηση ή δυσαρέσκεια γιατί φοβάμαι ότι οι άλλοι θα πουν ότι είμαι πολύ ευαίσθητος/η ή να με κρίνουν με άλλο τρόπο.

11. Μένω σιωπηλός/ή για να κρατώ την ηρεμία όταν είμαι με άλλους.

12. Οι άλλοι με κάνουν και νοιώθω ένοχο/η όταν λέω «Όχι» σε κάτι που θα μου ζητηθεί.

13. Νοιώθω την ανάγκη να δίνω εξηγήσεις (αληθείς και μη) όταν λέω «Όχι».

14. Δίνω πολλαπλούς λόγους και όχι μια απλή διευκρίνιση όταν λέω «Όχι».

15. Λέω «Ναι» ενώ θέλω να πω «Όχι».

16. Νοιώθω ένοχος/η όταν λέω «Όχι».

17. Δίνω υποσχέσεις για τις οποίες μετά μετανιώνω.

18. Επιτρέπω στον εαυτό μου να νοιώσει την πίεση για να πάρει βιαστικές αποφάσεις.

19. Αντιδρώ συναισθηματικά αντί να διαλέγω προσεχτικά τις λέξεις μου.

20. Νοιώθω την ανάγκη να πραγματοποιήσω υποσχέσεις τις οποίες έδωσα, άσχετα με το αν νοιώθω άσχημα ότι έδωσα την υπόσχεση μου.

21. Δέχομαι αυτό που μου προσφέρεται ακόμα και όταν δεν είναι αυτό που ζήτησα ή αυτό που περίμενα.

22. Μένω σιωπηλός/ή όταν νοιώθω ότι κάποιος μου συμπεριφέρθηκε με αδικία.

23. Επιτρέπω στον εαυτό μου να ταλαιπωρηθεί γιατί θέλω να αποφύγω συγκρούσεις με άλλους.

24. Αποφεύγω να εκφράζω τα συναισθήματά μου ευθέως.

25. Ζητάω από φίλους και άλλους συγγενείς να με υποστηρίξουν όταν δεν νοιώθω καλά να μιλήσω εγώ.

26. Νοιώθω ότι με το να αρχίζω τις φράσεις μου με «Ο/Η σύντροφος μου (φίλος, πατέρας, μητέρα)…» ή «Ο εργοδότης μου…», δίνω στις λέξεις μου πιο πολύ σημασία.

27. Σκέφτομαι τα πράγματα που έπρεπε να πω σε μια συζήτηση μετά που τελειώνει η συζήτηση και νοιώθω άσχημα.

28. Αντιδρώ αμυντικά όταν νοιώθω ότι κάποιος με κατηγορεί άδικα.

29. Δεν μπορώ να σκεφτώ έξυπνες και γρήγορες απαντήσεις σε αγενή σχόλια.

30.Υποφέρω μέσα στη σιωπή μου όταν με κρίνουν άδικα, με μειώνουν ή με προσβάλουν.

31.Νοιώθω άβολα να με επαινούν για πράγματα που συμπλήρωσα με επιτυχία ή βραβεύτηκα.

32. Νοιώθω πιο άβολα να διεκδικήσω κάτι στη δουλειά μου παρά οπουδήποτε αλλού.

33.Νοιώθω πολύ άβολα να πω «Όχι» όταν το αφεντικό μου μου ζητά πράγματα παράλογα,ή πράγματα που θα δυσκολέψουν την καθημερινότητά μου π.χ μετά τη δουλειά.

34.Χάνω το θάρρος μου και δεν λέω αυτά που θέλω να πω όταν βρεθώ σε μια απρόσμενη ή απειλητική κατάσταση.

35.Όταν νοιώθω αμηχανία για ένα γεγονός, έχω αμφιβολίες ως προς το κατά πόσο μπορώ να αντιδράσω επιτυχώς σε κάποιες καταστάσεις.

Όσες πιο πολλές απαντήσεις σας είναι 3 ή 4, τόση πιο πολλή δουλειά χρειάζεστε με τη διεκδικητικότητά σας.
                                            
Τεχνικές :
Πριν αποφασίσεις να υιοθετήσεις τη διεκδικητική συμπεριφορά πρέπει να αποφασίσεις εάν θα αντέξεις τις πιθανές συνέπειες. Κάποια άτομα ίσως να αντιδράσουν αρνητικά.

Χρησιμοποίησε διεκδικητική «γλώσσα» του σώματος (μη λεκτική συμπεριφορά).

Κοίταξε το άλλο άτομο στα μάτια.

Στάσου ή κάτσε χωρίς να χρησιμοποιείς υποτιμητικές χειρονομίες.

Να έχεις ευχάριστη αλλά σοβαρή έκφραση προσώπου, με φωνή ήρεμη και όχι με τόνο που να προκαλεί τη λύπηση.

Έρευνες έχουν δείξει πως 7% της ανθρώπινης επικοινωνίας είναι μη λεκτική και 93% μη λεκτική (τόνος φωνής, εκφράσεις προσώπου και σώματος.

Χρησιμοποίησε το «ΕΓΩ» αντί το «ΕΣΥ» (Εγώ θα ήθελα… αντί Εσύ πάντα…).

Χρησιμοποίησε περιγραφή γεγονότων και όχι κριτική.

Αναγνώρισε πώς νιώθεις και τι χρειάζεσαι και ανάφερε το σε άλλο(α) άτομο(α).

Μάθε να λες ΟΧΙ: Όχι ευχαριστώ, όχι αυτή τη φορά, θα προτιμούσα να μην, κλπ.

Άκουσε τι είναι αυτό που σου λέει κάθε άτομο προσεκτικά.

Διάλεξε τη σωστή ώρα για να μεταφέρεις κάποιο μήνυμα.

Μπορείς να διαφωνήσεις με κάποιο άτομο χαμογελώντας και με ηρεμία.

Μπορείς να ρωτάς ΓΙΑΤΙ και να ζητάς εξηγήσεις.

Αν έκανες κάτι το οποίο νιώθεις πως θες να μοιραστείς επέτρεψε στους άλλους να το μάθουν (μια επιτυχία σου, κάτι που σε έκανε να χαρείς).

Διατήρησε την ηρεμία σου. Το άγχος και η αγωνία δεν μπορούν να συνυπάρξουν με την διεκδικητικότητα.

Η διαδικασία του να γίνει ένα άτομο διεκδικητικό διαρκεί μια ζωή και χρειάζεται εμπιστοσύνη προς τον εαυτό και για τα πρώτα βήματα και για τη συνέχεια. Χρειάζεται πρακτική η οποία θα ήταν βοηθητικό να ξεκινήσει με πιο εύκολες καταστάσεις ούτως ώστε να αναπτυχθεί αυτοπεποίθηση στον τομέα αυτό για να έχεις την ικανότητα να χειρίζεσαι πιο δύσκολες καταστάσεις αργότερα. 

Εάν θέλεις να ανταποκρίνονται οι άνθρωποι στις ιδέες και ανάγκες σου, τότε θα ήταν καλό να μπορείς να πεις τι είναι αυτό που θες και να το πεις με τρόπο που θα κάνει τους άλλους να ανταποκριθούν. Όταν η Διεκδικητικότητα γίνει συνήθειο, τότε δεν θα χρειάζεται να χρησιμοποιείς τις τεχνικές σε μεγάλο βαθμό. 

Όσο εξασκείσαι είναι πιθανόν να νιώθεις περισσότερο αυτοσεβασμό. Το καλύτερο κομμάτι είναι ότι οι υπόλοιποι άνθρωποι θα αναγνωρίσουν ότι σέβεσαι τον εαυτό σου και θα σου συμπεριφέρονται με σεβασμό.
                            
Δικαιώματα :
Να πεις όχι σε κάτι που σου έχει ζητηθεί.
Να μη δίνεις δικαιολογία για κάθε τι που κάνεις.
Να σταματήσεις τους άλλους από το να έχουν υπερβολικές απαιτήσεις από σένα.

Να ζητήσεις από τους άλλους να ακούσουν την άποψη σου σε μια συζήτηση.
Να ζητήσεις από τους άλλους να διορθώσουν λάθη που σε επηρέασαν.
Να αλλάξεις γνώμη.

Να ζητήσεις από τους άλλους να συμβιβαστούν παρά να πάρουν απλά αυτό που θέλουν.
Να ζητάς από τους άλλους να κάνουν πράγματα για σένα.
Να επιμένεις για μια επιθυμία σου εάν δεν σου δίνουν σημασία.

Να είσαι/μείνεις μόνος/η.
Να διατηρήσεις την αξιοπρέπεια σου σε σχέσεις και να ζητάς σεβασμό.
Να αξιολογήσεις τη συμπεριφορά σου και να μην ακούς απλά την κριτική των άλλων.

Να κάνεις λάθη και να αναλαμβάνεις ευθύνη για αυτά.
Να αποφεύγεις την εκμετάλλευση από άλλους.
Να διαλέγεις τους/τις φίλους/ες σου χωρίς να ζητάς έγκριση από γονείς και γνωστούς.

Να αναφέρεις σε άλλους πώς νιώθεις χωρίς να φοβάσαι.
Να υποστηρίξεις τον εαυτό σου.
Να κάνεις κριτική εκεί που χρειάζεται.

Να θυμώνεις όταν σου συμπεριφερθούν άσχημα.
Να παίρνεις τις αποφάσεις για τη ζωή σου και να τη ζεις όπως εσύ θες (φτάνει να μην πληγώνεις άλλα άτομα και να μην καταπατάς τα δικαιώματα τους).





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου